Chill stand - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu Chill stand - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu

Chill stand

Door: Uber boef

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 December 2008 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Donderdag 4 december, de dag na de skydive. Nog helemaal vol adrenaline opgestaan...pfff...echt een hele gave ervaring! We mogen de film en de foto's ophalen vandaag. Ben benieuwd! Eerst een Starbucks koffie, dan door naar de shop. Helaas zijn de foto's en de film nog niet klaar. Dan eerst maar met de stoeltjeslift omhoog om de skyline van Queenstown te bekijken. We wanen ons even in Oostenrijk. De stoeltjes zijn hetzelfde als in Kappl..haha! Onderweg naar boven zien we bungy platforms. Je moet echt geschift zijn om hier te jumpen. Zo tussen de rotsen en de schapen, mij niet gezien! Boven aangekomen is het nog mistig, jammer. Ooko een lekkere natte boel met die regen. Echt balen! Gelukkig trekt het een beetje open en kunnen we met de stoeltjeslift verder omhoog om te gaan " lugen". Een soort sleetjes met een stuur, hele maffe dingen. We gaan een rondje op het oefencircuit, gaat best hard. Lahcen! Willen we net op het advacned circuit, is dat ding dicht vanwege de regen. Dan nog maar paar foto's maken en weer naar beneden om de foto's van de dyve op te halen. Zien er echt gaaf uit! Die moeten op internet. Nu het filmpje nog kijken, nog gaver! (Jongens, filmpje volgt nog). Even een uurtje in het global gossip cafe en dan cruisen we door naar Te Anau. Het begin van het Fjordland National Park. Vanaf hier gaan we morgen naar Milford Sound. We zien wer hetzelfde Nederlandse Brabo gezinnetje als we al in Waiomo op het Noordereiland zagen en we ziujn ze ook nog tegen gekomen in Westport en Greymouth, te maf verhaal! Zij zitten morgen op dezelfde cruise als wij, gezellig! Laat op de avond komt er een in Hong Kong wonend Amerikaans gezin aan. Wat zitten die te klooien met het achteruit parkeren van de camper, te geestig. We gaan er even voor zitten en besluiten dan om de man wat aanwijzingen te geven..haha! Twee vrouwen die een man moeten helpen met inparkeren...te geestig! Ook zij zitten morgen op onze boot, wat een gezelligheid!

We vertrekken vroeg naar Milford Sound ( vrijdag 5 december 2008 ). Mooie route, dus af en toe stoptijd nodig. Echt prachtige omgeving met fleurige bloemen, helerblauwe meren, spiegelenede meren, besneeuwde bergtoppen. Ini Milford Sound aangekomen waan je je even echt in het toerisme met al die touringcars om je heen. Maar verder is het helemaal niet toeristisch, 1 cafe, twee lodges, 1 pomp en that's it! We gaan aan boord van ons schip, het Nederlandse gezin is er ook. ZE zitten gezellig bij ons. Hun dochtertje Lynn van bijna 3 is echt een schat en we vermaken ons prima met haar. Ze is absoluut niet eenkennig en gaat gezellig met ons op stap als haar ouders buiten op het dek zijn. Lekker met ons naar pinguins kijken...haha! Grappige beestjes, kleine dingen...apart soort dat alleen in de fjorden leeft. En we kleuren ons helemaal suf op haar kleurplaat, te grappig! Een lekker bijdehand, gezellig kind. Daar hou ik van. We varen tussen de fjorden door en zien de mooiste watervallen en begroeingen. HEt regent hier 300 dagen per jaar en wij hebben weer mazzel, het is droog! En de lucht trekt nog open ook. Dat maakt de tocht alleen maar mooier. Aan het einde van de tour worden we afgezet bij een marine reserve. We kunnen wel 8 meter onder water (zonder nat te wordfen) naar het niet gefakte onderwaterleven kijken. Een soort Oceanium in het echt! Na een uurtje worden we weer opgehaald en naar het vaaste land gebracht. Het is best een beetje fris nu, snel doorlopen naar de auto en cruisen naar Invercargill. We willen morgen naar Stewart Island!

We nemen de ferry naar Stewart Island vanaf Bluff ( zaterdag 6 december 2008 ). De overtocht duurt ongeveer een uur en is behoorlijk wild. Gelukkig heb ik geen last van zeeziekte. Op het eiland aangekomen gaan we eerst met een bustour van anderhalf uur mee. Krijgen we een beetje achtergrond info bij alles wat we hier aan moois zien. We hebben een gezellige chauffeur die toevallig ook Stewart heet en vertelt honderuit over dit mooie eiland. Er is maar een heel klein stukje bewoond, de rest is National Park. Daar kun je alleen in als je gaat trampen. Maar daar hebben wij helaas geen tijd voor. Na onze rit met het busje besluiten we om scooters te huren en de 28 km asfalt die hier ligt te gaan berijden. Echt lachen, lang geleden dat ik op zo'n ding heb gecruist...behoorlijke heuvels hier...gaat hard en bergje op mega langzaam...Onderweg steeds stoppen om foto's te maken. Ben echt goed aan het Jappen...haha! Had nog bijna een Kea (zo'n vage papagaai achtige brutale, lawaaierige vogel) op mijn scooter. Hij tikte net mijn hand aan met zijn vleugel. Dat beest boos kijken joh! Maar eh, ik kwam van rechts...haha! Na twee uur toeren hebben we het behoorlijk koud...aan de warme choco! We brengen de scooters weer terug en gaan nog een stukje lopen over het eiland. Lopen naar Bathing Beach, supermooi strand. Daar even lekker van het uitzicht genieten, super! Daarna nog twee korte wandelingen door bos, waar het echt vol zit met KEA's. Eentje schreeuwt echt mega hard naar ons, zou hij me herkennen en me aan het uitschelden zijn? Haha! Om een uurtje of vier, aan het einde van de middag, trekt de lucht helemaal open en wordt het lekker warm. Maar even van het zonnetje genieten voordat we de boot weer opgaan! Jammer dat er niet meer tijd was om hier te wandelen...hadden we misschien nog wat pinguins en kiwi's kunnen spotten...maar ja, die komen alleen 's avonds in beeld aan een kleine rand van het eiland. Gelukkig hebben we al twee kiwi's in het wild gezien en een bijzondere pinquin soort, dus helemaal teleurgesteld zijn we niet.

Vanochtend zijn we laat vertrokken ( zondag 7 december 2008 ). We moesten echt even uitslapen na een paar dagen vroeg opstaan. We rijden vandaag Invercargill uit. Helemaal niets van de stad gezien behalve de hoofdstraat. Maar het schijnt ook niet zo heel spannende stad te zijn, dus das dan prima. We rijden via de scenic route door naar Dunedin. Het gaat niet helemaal goed in het begin. Lasatig om te vinden waar de scenic route nu precies begint. Na een kwartiertje rijden hebben we het gevonden, moooi! Het is heerlijk weer, veel blauwe stukken in de lucht. We cruisen op een eecht mega rustige weg. Niet eecht heel bijzonder mooi. Behalve een stukje waar we verkeerd reden en een camping zien liggen middenin de duinen, pal aan zee dus. Een baai die iets van Coastal Bay heet, erg mooi! We rijden verder door de Catlins naar Dunedin. Onderweg stoppen we bij een tweetal watervallen, de Matai Falls en de Horseshoe Falls. De verdere sightseeing dingen liggen vrij ver van de weg af. Die slaan we dus over. Aangekomen in Dunedin gaan we op zoek naar de camping. Dat is lastiger dan gedacht. We komen middenin een kerstoptocht uit. Het duurt dus even maar dan zijn we er. Even lekker relaxen en een afhaalmaaltijd halen. kost hier echt geen fluit. Wanneer was de laatste keer dat je een patatje kocht voor 0,70 euro en een hamburger voor 1,50 euro? En nog lekker ook! We lachen ons suf. Een toeristische attractie die we hier trouwens nog willen doen is de yellow eyed en de bleu penguin zien. Schijnt weer een lastig verhaal te worden en alleen maar bereikbaar met een tour via het information center. Hebben eigenlijk geen zin om te betalen voor iets wat er van nature al is. Dat hebben we al genoeg gedaan. Hopen ze zelf te kunnen gaan spotten. We zullen zien of ons dat gaat lukken morgen....

• 08 December 2008 - 06:38

Fran:

Wat een heerlijke verhalen weer en schitterende foto's.
    Have fun!

Groetjes aan Cris!

xxx

• 08 December 2008 - 06:54

Marja:

Wat een mooie tijd hebben jullie zeg!!! Ongelofelijk gave verhalen en prachtige foto's. Mooi om te lezen!!! BEDANKT en nog veel plezier samen!!!!

• 08 December 2008 - 07:51

Sjakie Aka TIKI:

Haha, wat een leuke surprise op pakjesavond!! Echt goed getimed schatzi...

En wat een verhalen weer! Haha, geloof dat je gelijk je dagboek bijhoudt! Ben reuze benieuwd naar die gave jumpfilm, wordt vast een YouTuber! Hoe was Sinterklaas, nog gevierd?! Hier hebben we t in Maasland gevierd! Ook nog twee verjaardagen op zaterdag (yoehoe, bij Let lekker aan de wijntjes gezeten) en gister ben ik gezellig met mn grote broer naar de film geweest (Oorlogswinter), echt goede film!

Hele dikke kus & you have FUN!

• 08 December 2008 - 10:09

Egomom:

Hi lieverd,ik heb je net gesproken maar vergat je te zeggen dat we heel blij waren met je post.Nu begrijp ik waar Let het over had met haar Heitikiverhaal ha,ha.Hij krijgt een plekje tussen de levenskunst in de gang.Helga was ook helemaal in de gloria met je kaart en oma Aly heeft hem ook ontvangen,hij staat voor haar neus op tafel.Grote knuffelsxxxxxxx

• 08 December 2008 - 12:48

GVD GVD,

ik heb net een heel verhaal zitten schrijven, staat het er niet op. Wat is dat nou weer!!!

• 08 December 2008 - 12:50

Nu wel,

Nou daar gaan we dan maar weer!!

Hoi San,

je hebt een tijdje niets van ons gehoord, beetje druk met vanalles en nog wat.

Wat onwijs stoer dat springen, wil ik ook!!
    Alleen mij moeten ze er met 10 paarden uittrekken denk ik!! Maar is echt iets wat je een keer moet doen!!

XX

• 08 December 2008 - 12:52

Kim:

Ik ga het gewoon in stukken opschrijven, ven natuurlijk niet voor 2 gat te vangen!!

Verder Mees zijn verjaardag, was gezellig, hij is erg verwend!!!
    Bedankt voor je lieve kaartje en de heitiki, leuk om een aandenken te hebben!!!

• 08 December 2008 - 12:54

Kim:

Sterre en Mees hebben net de waterpokken en de buikgriep gehad, was echt heel leuk hier in huize Klop. Wel zielig, het leken wel krentenbollen!!
    Nu weer aardig opgeknapt.

Ook met sinterklaas zijn ze erg verwend!! Ben blij dat hij weer naar Spanje is voor een jaar!!

• 08 December 2008 - 12:57

Kim:

Zaterdag lekker wijntjes gedronken bij Letje!! Was ook gezellig, ze heeft een kookboek gekregen over koken voor vriendinnen!!! Dus....., daar verwachten we veel van!!! HAHA

Nou dit is wat mij heeft beziggehouden, dan ben je weer op de hoogte.

Verder is het hier koud en nat!!!

Nou tot de volgende keer!

Dikke kus Kim

• 08 December 2008 - 12:59

oh, nog 1 ding.

Leuk om op de foto te zien met wie je nou eigenlijk op pad bent!!

Heb je ons al laten zien op de sleutelhanger???

HAVE FUN!!!

• 09 December 2008 - 10:29

Ellen:

Wat een mooie foto's! Wel even wat anders dan de natuur in NL! Keep up the good work!

• 09 December 2008 - 18:50

Irene:

Ha San,
    Lig heerlijk op mijn nieuwe bank jouw mooie verhalen te lezen, ideale combi moet ik zeggen!! Bedankt voor de Heitiki....flip vindt het ook zeker een interessant speeltje :-)
    Have fun! Dikke kus!

• 12 December 2008 - 19:17

Oma Aly:

Ik heb hier in Vaartland je foto´s op de computer kunnen zien en vind ze heel erg mooi! Je kunt echt zien dat je het zo naar je zin hebt. Mooi dat je gevlogen hebt maar ik ben blij dat je weer veilig op de grond staat. Fijne kerstdagen in de zon. Heel veel liefs van oma en Elly XX

• 14 December 2008 - 09:44

Uber Boef:

@ Fran: Nog eventjes en je bent hier...leuk!

@ Niep: Coole foto's he? Groetjes terug van Cris

@ Marja: blij dat je zo geniet, nog veel meer verhalen in het vooruitzicht!

@ Sjakie: Lachen surprise he? Ik zit zo op timen joh, you know me...haha! Jij bent goed bezig met je grote broer, zal die vast fantastisch hebben gevonden! Nog een beetje verwend door de Sint?

@ Egomom: Haha...puzzel is compleet....dat is dus een Hei Tiki. En ook nog eens twee oma's blij gemaakt...moet niet gekker worden

@ Kim: wat heb je nou een toestanden met mijn dagboek. Wel cool zoveel berichtjes ;). Vervelend dat die smurfen ziek waren. Gaat het nu beter? Jullie ook een en al gezelligheid daar met die feestjes, leuk hoor! Hoest verder met you? Dat springen moet je ook echt een keer doen, ik duw wel :). Keep in touch!

@ Ellen: leuke plaatjes he? Moet ze wel steeds verwijderen, kan er maar max 25 plaatsen..Met jou alles oke?

@ Ie: ben benieuwd naar je bank en al helemaal hoe dat ding ligt..is het enige dat ik mis hier...mijn loungebank. Dus als ik terug ben ga ik die van jou uitgebreid testen! Leeft Tiki nog? Of heeft Flip dat ding al kapot geknuffeld? Verder alles goed met you?

DIKKE KUS VOOR ALLEMAAL!