Shark, bubbles & heel veel wind en nattigheid - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu Shark, bubbles & heel veel wind en nattigheid - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu

Shark, bubbles & heel veel wind en nattigheid

Door: Uber boef

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 Januari 2009 | Australië, Airlie Beach

We zijn in Airlie Beach aangekomen ( zaterdag 3 januari 2008 ). Was niet zo heel erg lang rijden, dus helemaal prima en rustig aan gedaan. We moeten weer op zoek naar een camping. Had al wat geprobeerd te reserveren maar ze nemen of geen reserveringen aan of zijn al helemaal vol. Wordt weer spannend zou je zo denken...We rijden de hoofdstraat in en gaan op zoek naar de camping waar we rond elf uur 's ochtends moesten zijn om nog een plekje te hebben. We kunnen het zo snel niet vinden, wel rijden we langs een BIG4 Holiday park. Had ik al bij op internet gekeken en zou vol zijn. Toch eigenwijs proberen. En ja hoor! Ze hebben plek voor twee nachtjes, ideaal! Dit zijn de wat luxere campings, dus helemaal heerlijk. We hebben nog wat tassen uit te zoeken en op te ruimen dus we beginnen maar met het uitleggen van de Cars kinderkleedjes om onze spullen op te leggen. Het is bloedheet en we zitten in de volle zon. Hebben het niet makkelijk hoor ;). Na een klein uurtje uitzoeken besluiten we het dorpje in te gaan. Eerst op zoek naar een postkantoor. Heb weer een pakketje te versturen. Helaas zijn die alweer dicht. Dan maar ergens een drankje doen en de winkeltjes bekijken. Ook hebben we nog van alles te boeken op internet dus dat daarna maar even regelen. Als we het internetcafe uitkomen plenst het echt, niet normaal! Het is hier ook regenseizoen. Dat betekent tropisch warm en stortbuien tussendoor. Daar hebben we niet echt op gerekend. Er zou vanavond een open lucht bios zijn op de camping maar dat gaat nu niet door, jammer!

Volgende ochtend worden we vroeg wakker ( zondag 4 januari 2008 ). Het heeft behoorlijk lang geregend vannacht en het huisje van Kabouter Plop heeft ons gelukkig droog gehouden. Het is al erg warm en het is pas 6 uur 's ochtends, hoe bizar toch! We kruipen de tent uit. Als we net goed en wel geinstalleerd zijn voor het ontbijt begint het weer te gieten...dan maar verder in de auto...haha! Daarna duiken we het dorp weer in, toch stukken gezelliger dan in de auto blijven hangen met die natiigheid. Fran ontdekt, omdat ze een openbaar toilet aan het zoeken is, een parkje aan het water. Een supermooi aangelegd park met barbecues, picknicktafels, zwembadjes en zelfs lifeguards. Je begrijpt dat we hier onze lunch moeten maken. Een gebakken eitje en geroosterde broodjes op de barbie, yum! We hebben nog een paar dingetjes te doen en dan gaan we terug naar het park. Lekker met een boekje daar paar uurtjes relaxen, heerlijk gewoon. Na onze relaxte middag is het tijd voor boodschapjes. Wat gaan we nu weer eten....visje op de barbie misschien? Ik vraag in de super om een stevige vis. Zij raadt ons een haaienfilet aan...haha. Fran en ik kijken elkaar aan...zullen we eens gek doen? Tuurlijk! Wij eten haai vanavond. We lachen ons suf, een stukje haai op je bord en een glas bubbels ernaast. Is dat camping of niet...haha!

We gaan vandaag beginnen aan onze 3-daagse zeiltoer rond de Whitsunday Islands (maandag 5 januari 2008). We moeten om half 1 verzamelen bij de haven. We nemen eerst nog een lunch bij de Airlie Lagoona, het parkje waar we gisteren ook zijn geweest. Dan is het tijd om alle spullen bij elkaar te pakken en richting de haven te lopen. Er is een probleempje met de gearbox van het schip. Moeten dus even wachten totdat we mogen boarden. Maar dan is het zover, we gaan aan boord van de Mandrake. Een zeilschip voor max 16 man waar we met z'n 19-en op zitten....dat zouden ze in NL niet doen geloof ik...maar goed...we zien wel. De slippers moeten uit en in een tasje. De rest van de trip, als we aan boord zijn is het op blote voeten lopen. Maar niet te lang over nadenken dat je op je blote kakken naar de wc gaat...jakkes...We krijgen allemaal een bed. Fran en ik hebben een soort van tweepersoonsbed waar aan weerskanten nog een bed boven hangt. Daar komen twee meiden bij. Een hele drukke boel hier..haha! Zijn leuke mensen aan boord. Een Engelse gast Matt met zijn vader Tim. Die man is echt supergeschuffeld...lig constant in een deuk. Hij is 50 en voelt zich nog steeds 25..waar ken ik dat toch van..Verder is er een Canadees homosetje uit Toronto, echt schatjes.Je lacht je suf, het lijkt wel of ze afspreken wat ze aantrekken. Schat...na het douchen een wit shirtje met lange mouwen vandaag? HAHAHA. Twee Braziliaanse meiden zijn samen aan het rondreizen, nog jonge kippetjes met veel te bruin, strak en slank vel...Als je die twee ziet laat je spontaan je eten staan...hihi...maar niet teveel mee bezig zijn. Wordt toch echt geen maatje 36...jammer maar helaas :). Nog wat andere Engelsen, Canadees meisje, Tsjechisch meisje een supersportief, spontane griet. Dat wordt wel een gezellige boel. We stoppen eerst bij Hook Island, met muurschilderingen van de Aboriginals. Aan het einde van de middag leggen we aan in baai om te gaan eten en slapen. Een andere boot, met nog veel meer mensen erop, ligt vlakbij. Daar gaan we vanavond heen om te gaan feesten. Ben benieuwd. We gaan in het donker op een rubberbootje. Als dat maar goed gaat. Wij hebben allemaal een bakkie op, de schipper heeft een bakkie op en zijn hulpjes ook..Ja, hier ook maar weer niet over nadenken en gewoon doen. Het is nogal wild water dus we worden kletsnat. Ik moet natuurlijk weer een opmerking maken dat ik nu een salty ass heb...Fran komt niet meer bij en de rest ook niet...die houden we erin! We hebben de grootste lol met elkaar op de boot. Beetje dansmuziek en ik ben met Tim even gezellig aan het dansen. Zo leuk om te zien, een pa die met zijn zoon drie weken aan het reizen is door Oz en samen de gaafste dingen doen. Noem even een bungyjump en wildwaterraften...super cool toch? Ik besluit eventjes sterren te gaan kijken. Terwijl ik zo op mijn rug lig naar boven te koekeloeren komt Tim naast me liggen. Als een bezorgde vader komt hij even kijken of alles wel goed gaat. Wat een schat! Nou het gaat prima, lekker sterren aan het kijken. Hij doet gezellig mee. We zijn druk op zoek naar de grote beer en de poolster....hoorde later dat je die hier niet kunt zien omdat we aan de andere kant van het helaal zitten ongeveer...haha...oeps...blond...Na een tijdje zijn we het wel zat. Het is inmiddels twaalf uur. Onze kokkin wil er vandoor sneaken op de rubberboot met haar vriendje die op de grote boot werkt. Dat gaat mooi niet door! Wij willen tukken...dus ook wij springen de boot in. Een erg onrustige nacht. De geur van het toilet samen met het zuur van de goedkope wijn in zak (je mag geen glas aan boord) maken dat ik me echt misselijk voel. Gelukkig hoef ik niet over mijn klep maar erg lekker slapen doe je er niet van.

Vrij chagerijnig word ik wakker. Lag net weer beetje te slapen, wordt het anker opgehaald. We gaan vertrekken...Probeer je maar eens om te kleden onderin de punt van een bewegende boot..no chance...dan maar in mijn pyjama naar boven...We gaan aanleggen bij een eilandje, met een supermooi strand...White Haven. Echt supermooi, fijn wit zand. Nu ik dit zie ben ik mijn chago bui snel vergeten...We hebben bijna twee uur hier, dus helemaal heerlijk om even een stukje te lopen en te relaxen. Helaas wat nattigheid tussendoor maar goed, dat hoort erbij in wet season. We gaan de boot weer op, op zoek naar een plekje om aan te gaan meren. Terwijl we dat aan het doen zijn gaat er van alles mis met de boot. De motor valt uit, we zitten op zeer ruw water en de zeilen zijn bijna niet onder controle te houden. Het is echt hard werken om niet van de boot te vallen...gaan superschuin en er is alleen maar een paar touwtjes om je aan vast te houden...Uiteindelijk zijn we bij de plaats van bestemming, iedereen behoorlijk de maag in de klit..gelukkig geen gesproei...dat scheelt weer. Iedereen gaat nog even snorkelen voordat de zon ondergaat. Ik ga toch maar niet. In Nieuw Zeeland had ik het honds benauwd met die snorkel icm het zeer wilde water. Adem altijd door mijn neus en dat lukt niet met snorkelen. Dus had nu niet echt zin om vlak voordat het donker wordt nog eventjes te gaan oefenen...Zie het alweer gebeuren...San krijgt het benauwd, kan niet meer zwemmen en ze zien me niet meer spartelen in de schemer...mij even niet gezien. Ik ga morgenochtend wel. Fran en ik doen een poging om te douchen op de boot. Das niet meer dan een kraan die je uit kunt trekken en die je dan boven je hoofd houdt. Maar goed, het is wel even verfrissend. Als wij uit de douche komen komt de rest terug van het snorkelen. Ze hebben veel moois gezien, dus ik ga morgen zeker! De snackjes komen te voorschijn en daarmee dus de wijntjes. Dan wat roast beef en dan is het donker. Hier dobberen we dan, met alleen het licht van de maan en een paar mooie sterren om naar te kijken. Alleen nog een lekkere vent naast me en het mooie plaatje is compleet ;). Een deel van de groep gaat met de schipper en het rubberbootje naar het nabijgelegen strandje om daar nog even te feesten. Een deel van de groep, waaronder Fran, Tim, Matt en nog wat anderen, blijven op de boot. Lekker muziekjes draaien en met z'n allen meezingen. Helemaal gezellig! Kan ongeveer weer alles meezingen en Matt moet nog even zeggen dat hij dat wel erg cool vindt van een Dutchie...haha! Zijn pa komt me steeds zo bekend voor...en ineens weet ik het...Hij lijkt op Dr. Evil uit Austin Powers...fantastisch! Als ik dat tegen hem zeg neemt hij gelijk de pose aan met het pinkje in de mond...fantastisch! Om uurtje of 12 hebben we het wel gezien en duiken ons bed in. De andere groep komt net ladderzat en druk teruggevaren. Dat wordt weer niet slapen geloof ik. Ik loop richting mijn bed en ook daar wordt ik echt niet vrolijk...het ruft hier echt heel erg naar die toiletten. Ik moet er gewoon van kokhalzen. Zeg het tegen Matt, die ook bij ons slaapt. Hij scoort van zijn pa een flesje Tree Tea oil. Dat druppel ik op mijn kussen, hoef ik die stank in ieder geval zo min mogelijk te ruiken...

Na een heel onrustige, korte nacht worden we om kwart voor 7 gewekt (woensdag 7 januari 2008 ). Snorkeltijd! Ik doe mijn stingersuit aan. Een pak dat je moet dragen tegen de stinger rays. Als ze je dan willen steken komen ze je vel niet in ofzo...Snorkeltje op en jumpen maar! Moet eerste paar minuten wel weer even wennen..Maar geef mezelf op mijn kop...niet mutsen, gewoon door je mond ademen en genieten! En dat is wat ik doe. Allemaal mooie gekleurde vissen en verschillend koraal. Echt waanzinnig mooi! Er zwemt een tropische vis echt vlak langs mijn voeten, cm of 20 lang, beetje vierkant, grijs en met een geel vinnetje..Na kleine 15 minuten ben ik wel even klaar en ga terug naar de boot. Tijd voor ontbijt! Als we dat op hebben varen we weer uit. Het is nog zo'n drie uur terug naar de haven van Airlie Beach. Gelukkig is de tocht een stuk rustiger dan gisteren en is het gewoon een kwestie van mooi zeilen...helemaal prima. We kletsen nog wat, slapen wat en dan is het alweer tijd om de boot af te gaan. We nemen afscheid van iedereen, krijgen van Tim een paar dikke zoenen en van zijn zoon Matt een kus en knuffel. Wat een lieverds! Een mooie, gezellige tocht was het. Nu op naar Townsville en Cairns. Vrijdag 9 januari leveren we onze limo in en vliegen we vanuit Cairns naar Darwin voor een 12-daagse tocht van Darwin naar Alice Springs...dat wordt weer spannend!

  • 07 Januari 2009 - 06:52

    Niep:

    Haaaai

    wow geweldige foto's!! Man hier is het elke ochtend -12/-13, zou best ff in mijn bikinietje op het strand rond willen huppelen! Geniet ervan mop!

    xxx

  • 07 Januari 2009 - 08:03

    Alison:

    Haaihaai!!

    Wat een heerlijk verhaal weer San!! Op de 1 of andere manier zie ik je helemaal gaan daar!!
    Het is hier op dit moment vreselijk kouhoudd, dus geniet maar extra van alle zon die je mee kunt pakken!!

    Knuffels!!!!!

    Al

  • 07 Januari 2009 - 08:30

    Yorrrrr:

    Hey zus!!
    Ik hang weer aan je lippen! Wat een verhaal weer! Goed bezig!!
    Nou hier in Nederland ligt er sneeuw! Hoe bedoel je groot contrast. Vanacht is er -20 graden gemeten! Niet in het Maassluise hoor ;-).
    Wij zijn nog steeds druk aan het klussen. En gaat de goede kant op!

    Lieverd, heel veel plezier weer en talk to you soon!

    Hele dikke kus

  • 07 Januari 2009 - 08:32

    Egomom:

    Hi wijffie,
    u is weer lekker bezig zeg!Maar wat hebben jullie een lol en wat zien jullie mooie dingen!Helemaal heerlijk dat jullie zo genieten.Hier is het steenkoud dus voorteerst ben ik blij met vliegers.Big hugs voor allebeixxxxxxx

  • 07 Januari 2009 - 09:59

    Cris:

    Heeey!

    Allereerst natuurlijk een happy new year!!

    Zo ik had even wat verhaaltjes bij te lezen zeg.. haha maar super toffe verhalen! En herken ook veel, omdat ik er zelf geweest ben. Leuk!

    Bijna de outback in he.. cool!! Veel plezier!

    Kus

  • 07 Januari 2009 - 11:17

    Chilly Reinie:

    Hey lieverd,

    Heerlijke verhalen en zoals Cris ook al schrijft, lekker om met je mee te dromen naar mooie plekken waar je zelf ook je goede herinneringen hebt! Heb je al het gevoel dat je voor eeuwig op reis bent? Lekker van genieten!

    Hele warme knuffel met koude neus! xxx

  • 07 Januari 2009 - 19:47

    Annemarie V.d.Molen:

    Ha die lieve San,
    Jij weet wat genieten is, zeg! Wat een leuke dingen doe je allemaal.
    Wens je nog heel veel plezier in Alice Srings. Hier is het heerlijk winterweer, maar als ik die foto's van jou zie, zou ik toch ook wel effe in die zon willen zitten.
    Geniet nog lekker, wij lezen met veel plezier je berichten.
    Dikke knuf,

    Annemarie

  • 09 Januari 2009 - 19:02

    Ome Wim En Toos:

    Hallo Lieve Sanne,
    Wij zitten hier gezellig bij oma Aly te genieten van de mooie foto's. Ik wist niet dat Nieuw Zeeland zo mooi was. De enige plaats waar ik ooit geweest benwas Wellington. Ik begrijp dat je straks naar Australie gaat. A.s maandag ben ik jarig en ik weet nog dat ik in de 50er jaren ten noorden van Groot Barriere Rif mijnverjaardag gevierd heb. Het was zwaar weer. Debedienden hadden de dansvloer opgepoetst en toen schoven we met stewardessen na een zwaai van het schip de hoek in. We wensen jullie beiden een heerlijk verblijf in Australie. Veel liefs van Toosen Wim en tante Aly en Elly xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Cover the world before it covers you!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 31873

Voorgaande reizen:

02 Maart 2016 - 17 Maart 2016

In het spoor van de Inca's

14 September 2012 - 07 Oktober 2012

Op ontdekkingstocht door Tibet & Nepal

24 Augustus 2011 - 15 September 2011

Cuba libre!

30 April 2010 - 23 Mei 2010

De roots van Sander

12 November 2008 - 05 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: