Ja hoor....goud gevonden! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu Ja hoor....goud gevonden! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu

Ja hoor....goud gevonden!

Door: Uber boef

Blijf op de hoogte en volg Sanne

02 December 2008 | Nieuw Zeeland, Queenstown

En ja hoor...we hebben het goud gevonden...Tijdens ons bezoek aan Shanty town ( zondag 30 november ) hebben we gepanned for gold..het bewijs dat ik zelf goud heb gevonden zit in mijn tas...haha! Wel een grappig stadje met allemaal huisjes en winkeltjes uit de tijd van de goldrush. De kerk is een bestaand gebouw uit de tijd, de rest is nagemaakt. Ze hebben er zelfs een stoomtreintje (ruft als de neten) en wat geschiedenis over de houtzagerijen en de ongelukken die daar gebeurd zijn...te smerige verhalen met gecrushte hoofden bleh! Ook de chinezen zijn hier niet vergeten, een huis goldmine china town. Die lui waren hier ook al om goud te zoeken...haha! Na een ochtendje in de oudheid te hebben geleefd cruisen we verder naar onze eindbestemming van vandaag, de Franz Josef glacier. Ik cruis een stuk maar ben er even klaar mee, Cris rijdt ons naar de plaats van bestemming. Ik ben onderweg in slaap gevallen...fijn op een rocky & curvy road...maar niets van gemerkt...haha! Zal wel echt moe geweest zijn. Op de camping aangekomen lekker op chill stand...Een belangrijke dag morgen...We gaan ons eten maken en drie keer raden wie we tegenkomen. De drie Ieren die we eerder tijdens onze grip ook al zijn tegengekomen (op 2 andere campings). Te gezellig dit...lekker aan de klets en tukken. We moeten vroeg op om de glacier te gaan bewandelen.

Ja ja, ik ga uit mezelf een tocht van 6 tot 7 uur over een glacier maken. We moeten om 8:15 uur aanwezig zijn ( maandag 1 december, happy birthday Letje! ). Eerst een parkeerplekje zoeken, daar zien we onze Ierse mates alweer, wat een gezelligheid. We zitten bij elkaar in de toer, helemaal leuk! Aangezien we een hele dag op het ijs gaan lopen moeten we hele warme kleding en regenkleding aan. De glacier tourguides geven ons een regenbroek, regenjas, wollen muts, handschoenen en sokken en een paar schoenen die zo goed als waterdicht zijn. Ik houd mijn eigen schoenen aan, mijn Jostie wandelschoenen. Zijn ook waterproof en ik moet natuurlijk mijn nog grotere Jostie zooltjes in mijn schoenen met die rare enkel en knie van mij. Hopen dat er niets gebeurd of dat ik niet verder kan ofzo. Schijnt dat ik dan met de helicopter gehaald moet worden en daar zelf zo'n 400 dollar (200 euri) voor moet dokken. Op goed geluk dan maar..haha! We gaan onderweg met onze gear aan. Eerst is het nog een heel stuk lopen door het bos, dan een klim door het regenwoud (omhoog en omlaag) door beekjes, langs watervallen. Laatste stuk tot aan de gletsjer lopen we over grote stenen die langs de rivier liggen. Deze stenen liggen bij heel veel smeltwater van de gletsjer ook onder water...damn! Dan zien we de gletsjer, wat mooi man. Die blauwe gloed, echt niet normaal! We zijn nu vlak voor het ijs en moeten onze crampons onder doen. Van die ijzeren beugels met punten eronder zodat we niet uitglijden op het ijs..spannend dit! Gaan mijn knie en enkel dit avontuur van 6 tot 7 uur ijswandelen uithouden? We shall see....Het is een hele klim naar boven. We zijn in groepjes opgedeeld. De hele snelle, de gemiddelden en de wat langzameren. Ik weet al welke groep ik kies...haha! San heeft vakantie, makkie an en dus lekker in de langzame groep. Hebben een jonge kiwi jongens als guide, is eerst lifeguard geweest. Hij zit vol met verhalen dus we lachen ons helemaal suf..haha! Tijdens de toer zien we de mooiste dingen, caves, smalle hoge gleuven waar we tussen door moeten, ' trappetjes' op en af, tussendoor staan een aantal gasten de trappetjes voor ons uit te hakken. Ondertussen begint het lekker te regenen. Doe lekker mijn Buff op mijn hoofd en de capuchon van mijn Mammut vest erover heen, lekker warm! Moeten niet te lang stil staan, dan is het best fris. Na een paar uur te hebben gelopen (zo'n vier uur) hebben we even tien minuten lunch break. Kruipen op wat rotsen en eten onze zelf meegenomen bammetjes...prima te doen zo! We gaan rap verder, zo zitten is aardig koud. De gids vertelt allerlei interessante verhalen over de glacier. Dat ding verschuift per dag zo'n 5 meter...te maf gewoon! Hij schuift dus terwijl je erop loopt...haha! Heb niet gevoeld overigens...We gaan de daling weer wat inzetten. Begin ondertussen mijn enkel en knie wel wat te voelen..maar goed, makkie an en doorzetten. Ben geen mietje! Moe maar voldaan komen we onderaan de gletsjer. Wat een mooie tocht zeg! De crampons gaan weer af. Even bijkomen en dan nog ruim drie kwartier teruglopen naar de bus. Weer over de grote keien, door het regenwoud klimmen...ben het inmiddels wel een beetje zat. Deze kiwi in wording zit echt niet op wandelen. Dus dit vind ik wel een hele prestatie...haha! Op de camping aangekomen duiken we lekker de spa in...even een half uurtje bubbelen. Daarna een lasagnaatje in de oven schuiven, boekje met een theetje en tukken..we zijn best wel gaar!

Vanochtend ( dinsdag 2 december ) veel te laat wakker geworden, om 10 uur! Hadden blijkbaar de slaap nodig. Zitten echt onder de spierpijn en het regent dat het giet. Dit is onze dag niet geloof ik...snel even opfrissen en aankleden en los gehen. Haal nog wat van onze boodschappen uit de gemeenschappelijke koelkast. Blijkt ons zelfgemaakte koelelement (lege waterfles) gejat te zijn...hoe triest! Ik jat dus een ander element terug...lust geen warme melk...bleh! We cruisen vandaag verder richting het zuiden. Willen in Queenstown gaan uitkomen. Moeten eerst nog even gaan tanken...gooien de tank helemaal vol. Nog even snel een take away koffietje en dan echt op weg. Nee zeg, ik wil de auto weer starten...is de accu leeg...Godver! Heb ik blijkbaar vannacht een lampje aan laten staan en niet gezien dat ie nog aanstond omdat er een felle buitenlamp naast de camper stond. Lekker is dat! Gelukkig zijn we nog in een stadje. Bel de rental agency. Zij vertellen me dat we even langs de benzine pomp moeten. Zij weten wel waar een monteur of iets zit. De benzinepomp kan ons helpen, ze hebben een powerpack waarmee we de accu kunnen starten. Maar ja, hoe gaan we dat fixen? We zitten blijkbaar op de motor en wij hebben echt geen idee waar we de accu kunnen vinden..jeetje...Ik klamp een man aan die eruit ziet of hij er verstand van heeft. Hij wil ons wel helpen, de schat! Na vijf minuten is de auto weer gestart, nu mogen we de komende paar uur de motor niet uitzetten...We rijden lekker over de highway en zitten middenin regenbuien. Zo ontzettend zonde omdat dit gebied juist zo mooi is. Mijn paps had al gevraagd of ik nog naar Mount Cook zou gaan. De bedoeling was om te stoppen bij Lake Mateson uitstappen, vanaf daar kun je Mt Cook zien. Maar ja, dat gaat dus nu niet, want we rijden pas 25 minuten. Ik durf de motor nog niet uit te zetten. Het is mistig rondom de bergen, dus vraag me sowieso af of we wat zouden kunnen zien. Weer klamp ik iemand aan, een wandelaar die net het park uit komt. Hij geeft aan dat hij niets kon zien, teveel mist. Prima, missen we niks en cruisen we door. Cris moet naar de WC, we rijden nu twee uur. Dus moet kunnen stoppen zonder dat de accu ermee kapt. Ik doe de motor uit...JEZUS! Krijg ik de sleutel er niet meer uit. Wat is er nu weer met dit rotbusje....We zitten in de middle of nowhere, geen bereik met de telefoon. Ik stap de bus uit naar een paar werklui. Cris onderzoekt ondertussen wat er aan de hand is. Ik leg de mannen uit wat voor toestanden we hadden en of ze konden helpen. Nog voordat ze iets konden zeggen, hoor ik de motor weer starten en Cris met een hele grote smile en een nog harder lachgeluid die bus weer uitstappen. IK SCHAAM ME KAPOT...Drie keer raden...de automaat stond nog op standje DRIVe...logisch dat die sleutel er niet uit kan...Blondie is weer lekker bezig. We komen niet meer bij van het lachen en de werklui met ons....haha! Zie je, ik wist dat het onze dag niet was..haha! De rest van de middag lachen we ons suf om het voorval...wat een dombo. Een van die gasten moest ook even het geintje maken....AND THE R STANDS FOR RACING...haha...THANKS MATE! We stoppen even in de plaats Haast, wie zien we daar? De man die ons vanochtend geholpen heeft. Even toeteren en zwaaien! We stappen het eettentje binnen, nee zeg...wie zitten daar? De Ieren....te grappig dit. Net alsof je een soort van thuis bent...haha! Met een volle buik cruisen we door. We rijden langs het Mt Aspiring National Park, mooie watervallen overal en woeste, blauwe rivieren...proberen even uit te stappen en een Kodak moment in te lassen...drie snelle kliks en hup de auto weer in voor de camera is verdronken...Hoe dichter we bij Queenstown komen, hoe beter het weer wordt. De lucht trekt open, stukken blauw en zon...we zijn weer blij! We rijden eerst langs Lake Wanaka, supermooi met dat zonnetje, daarna langs een ander Lake aan de andere kant van de highway (naam even kwijt). We nemen de toeristische route naar Queenstown, een kortere maar mooiere route met veel haarspeldbochten. Ook vanaf daar weer hele mooie uitzichten. Om een uurtje of zeven komen we op de camping aan. Zien we daar blijkbaar weer iemand die we ook al eerder op een camping hebben gezien. Wij herkennen hem niet maar hij ons wel. Wat wil je met een octopus en een mantra op je busje....We zitten op 4 minuten lopen van het centrum. Lekker een hapje eten hier en kijken wat we morgen gaan doen...Het is immers de stad met allerlei spannende activiteiten voor de echte thrill seakers....BRACE YOURSELVES!

  • 02 December 2008 - 10:00

    Ally:

    Zijn die Ieren eigenlijk een beetje lekker? (lees:potentie gevalletjes?) ;-)

    ps: goed gedaan hoor die Franz Josef (als Al het kan dan moet jij het zeker kunnen San!)

  • 02 December 2008 - 10:01

    Ally:

    (potentie gevalletjes!) ;-)

  • 02 December 2008 - 10:08

    Sjakie Aka Iris:

    Yoehoe, gace fotoos San. Tis net of je op de filmset ben, goldmember!!!

    Have fun schatzi's... enne... ACTION!

    Kus!

  • 02 December 2008 - 10:09

    Elly Uit Papendrecht:

    Hoi Sanne,
    Gaaf joh al die verhalen. Ik print ze uit en stuur ze in grote letters aan je oma. Volgende keer hoop ik je foto's aan haar op de compu te laten zien.
    Genieten meid!! Kus

  • 02 December 2008 - 13:46

    Cindy Thieme:

    Hey Sanne,
    Leuk geschreven verhalen, je maakt echt wat mee, om nooit meer te vergeten! Ben best wel jaloers, ik wil ook!!! Maar met deze verhalen leef ik ook erg met je mee!
    Enjoy every minute of it!!
    Groetjes Cindy

  • 02 December 2008 - 19:05

    Je Zus:

    Hey Zus!!! Volgens mij ben je straks een volleerd automonteur als je weer terug bent!!! Goed bezig!! Hahaha
    Heb je nog wat gedaan met mij tip van de jerrycan?
    (sorry krijg nu net commentaar op rechts (hij heet David, je kent hem wel ;-)) het was zijn tip ;-)
    Klinkt helemaal goed! Wat een leuke verhalen. Ja ik val een beetje in herhaling maar super schat!!

    Hele dikke kus jezus

  • 02 December 2008 - 19:40

    Egomom:

    Ik heb al geprobeerd je te bellen maar je ligt vast nog te slapen.Ik probeer het nog een keer want Ik wil je stem wel weer even horen, hoewel ik hem ook wel hoor als ik je verslagen lees. Je schrijft zoals je praat,heeeeeerlijke verhalen!!!Ha,ha,ha

  • 02 December 2008 - 22:48

    Uberboef:

    @ Ally: nog geen lekkere Ieren gespot, wel een paar lekkere kiwi's die hier aan het Bob de Bouweren zijn...stevige armen, mooie koppies...kijk m'n ogen uit..haha!

    @ Iris: Cool he, San is in de movies...Staat me leuk he?

    @ Elly: Ben benieuwd wat oma ervan vindt, hoe is het met jou verder?

    @ Cindy: ik zeg, volgende trip met je vriend hier naartoe...te mooi gewoon! Verder alles oke?

    @ Zus: Lieverd! Kon niet missen dat het een tip was van onze Wiki...de schat...hihi...hoe is het nou? Red je het nog een beetje zonder je grote zus?

    @ Egomom: Heb je inmiddels weer gesproken, gezellig! Kus

  • 03 December 2008 - 05:45

    Fran:

    Wat een waanzinnig gaaf avontuur zeg dat beklimmen van de gletsjer, heel stoer! Wordt tijd dat ik je haar kom verven mop, alhoewel het ook wel makkelijk is om soms blond te zijn :-)
    Have fun! X

  • 03 December 2008 - 08:34

    Sjakie Aka Iris:

    Hey Sjakie,

    Golddigger!!! Haha, na twee keer lezen is 't net of ik er echt bij ben: GEZELLIG!!!
    Fijne Sinterklaas hé sjakie as. vrijdag!

    Enne vergeet niet je Tefa's te zetten hé!

    Dikke KUS!

  • 04 December 2008 - 11:41

    Niep:

    Hahaha jullie zijn heerlijk bezig! San je zou een goeie blondine zijn zeg :-)!

    Nog 2 dagen en dan mogen jullie je schoen zetten. Nog even brav bleiben gell :-)

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Cover the world before it covers you!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 31921

Voorgaande reizen:

02 Maart 2016 - 17 Maart 2016

In het spoor van de Inca's

14 September 2012 - 07 Oktober 2012

Op ontdekkingstocht door Tibet & Nepal

24 Augustus 2011 - 15 September 2011

Cuba libre!

30 April 2010 - 23 Mei 2010

De roots van Sander

12 November 2008 - 05 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: