Banff (Alberta, Canada) - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu Banff (Alberta, Canada) - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu

Banff (Alberta, Canada)

Door: Uber boef

Blijf op de hoogte en volg Sanne

14 Mei 2007 | Canada, Ottawa

Maandag 14 mei Banff (Alberta, Canada)

Wat een avond gisteren….pff….we worden alledrie veel te laat wakker met een hangover. Niep is er het ergste aan toe. Hannah en ik gaan om maar bezig te blijven de RV een beetje opruimen en schoonmaken, kan geen kwaad ;-). Na wat gelammetak, ontbijt en soppen rijden we naar het centrum om wat informatie te halen bij de VVV. We hebben echt geen idee wat hier allemaal voor leuks te doen is dus wat is er beter dan het aan de experts te vragen. Als je geen mega wandelaar bent blijkt dit gebied vrij saai te zijn….Hadden we toch echt wel iets anders van verwacht, zeker gezien de verhalen van mensen thuis en hier. Maar goed, alles wat er aan niet wandelen te doen is gaan we natuurlijk doen. Dus beginnen we om langs de Bow Falls River te lopen. Deze rivier loopt dwars door Banff heen en heeft op een aantal plekken watervalletjes. Langs de rivier is bos, loopt wel zo gezellig he? Aan het einde van deze korte trail staat het Fairmont Banff Springs Hotel. Een vijf sterren hotel ergens eind 19e eeuw door een welvermogend man hier neergezet. Gaan hier lekker lunchen, wat een uitzicht! Je zal hier maar een kamer hebben die uitkijkt over de bergen en de rivier…bijzonder! In het bos achter het hotel loopt een rendier met een grote plek op zijn rug. Het arme beest….lijkt erop dat hij tam is want hij loopt niet weg als we foto’s van hem willen maken, hoort zeker bij het hotel. Na onze heerlijke lunch lopen we terug richting de RV. We horen een hoop gepiep en gedoe op een voetbalveldje. Blijkt helemaal vol met eekhoorns te zitten. Wat zijn dat toch een grappige beestjes. Ze hebben het hele voetbalveld in gebruik met hun holletjes. We gaan lekker op het veldje liggen en de beestjes uitgebreid bestuderen en fotograferen. Dan begint het zachtjes te regenen en lopen we snel door naar de RV.

Het National Park van Banff schijnt te zijn opgericht naar aanleiding van de vondst van Hotsprings en een grot met bijzonder water. Daar moeten we meer van weten. Als we binnen komen stinkt het er naar de rotte eieren, lekker is dat! Gaaf om te zien, de grot is een aantal meter breed met hel blauw water dat bubbelt. Je mag niet in dit water omdat er een of andere bijzondere slakkenvorm in leeft die dood zal gaan als mensenhanden het water aanraken. Dat moeten we niet hebben dus blijven we er netjes vanaf. Verder is er hier een museum over het ontstaan van het park en op welke manier dit wordt onderhouden. Wel interessant allemaal.

Eerder vandaag hoorde Niep van Todd dat er een mega modder verschuiving op de weg heeft plaatsgevonden die wij morgen moeten nemen. De weg is tot nader bericht afgesloten. Ruk, als deze weg morgen nog gesloten is betekent dit dat we honderden km’s moeten gaan omrijden en wellicht ons vliegtuig niet gaan halen. Helaas is er nog niets van bekend verder of de weg morgen wordt vrijgegeven.

In het museum horen we dat we naar de Hotsprings toe kunnen, de Upper Hotsprings aan de andere kant van Banff. Ik ben op Kos weleens in hotsprings geweest, tussen de rotsen middenin zee en dat was erg lekker. Dus heb hier ook hoge verwachtingen van. We lopen naar binnen. Je kunt hier een ouderwets badpak huren, vind ik wel lachen dus dat doe ik. Zo’n leuk blauw ding met pijpjes en een rokje eroverheen....haha…verschrikkelijk…We kleden ons om en maken ons klaar voor het bad….Nee he, het is gewoon een warm zwembad. Wat is hier nou Hotsprings aan. Waar komt dat water dan vandaan en hoe komt dit er in? Voel me een beetje genept, had zoiets verwacht als op Kos, tussen de rotsen zoals het normaal gesproken werkt. Is echter wel lekker even badderen in het warme water dus drijven we er een uurtje in rond. Daarna snel douchen en aankleden, kunnen we de stad in op zoek naar foute souvenirs. Na paar uurtjes winkelen gaan we Aziatisch eten bij een zaakje Typhoon. Is allemaal erg lekker, Niep had hier het lekkerst gegeten van de 4,5 maand dat ze in Canada is. Dus dat zegt wel wat denk ik. Daarna nog even lekker internetten en slapen op een parkeerplaats midden in Banff.

Bow Falls River:
Fairmont Banff Springs Hotel: