Jasper (Alberta) - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu Jasper (Alberta) - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu

Jasper (Alberta)

Door: Uber boef

Blijf op de hoogte en volg Sanne

12 Mei 2007 | Canada, Ottawa

Zaterdag 12 mei Jasper (Alberta, Canada)

We willen wildlife gaan spotten, kan niet beter dan heel erg vroeg in de ochtend. Dus zitten we om 6:15 uur in de auto richting National Park. Onderweg loopt er een wolfachtig beest. We zitten erg te twijfelen wat het nu precies is, zou een vos of een wolf kunnen zijn. Kleuren kloppen niet echt met wat een vos zou hebben, is het dan een wolf? Nee…kan ook niet….Dat wordt zoeken op internet….haha! Verder spotten we nog wat rendieren, die zitten hier echt overal. Eerste stop tijdens onze trip door Jasper National Park is Maligne Canyon. Rotsachtig park met watervallen en bruinige bomen. Blijft toch echt wel indrukwekkend zo’n waterval, wat een kracht. We zijn de enigen in het park, echt stervenskoud nog zo vroeg in de ochtend. Horen wat gepiep uit het bos komen, zitten twee eekhoorntjes elkaar achterna, erg schattig. Aangezien we het best koud hebben gaan we vrij vlot de auto weer in. Verder door naar Medicine Lake. Een meer wat door Indianen ontdekt is, er zitten een soort gaten in die ervoor zorgen dat er in de zomer bijna geen water in staat. Geen idee hoe het precies werkt, maar het is best indrukwekkend. Paar plaatjes geschoten en verder door het mooie landschap met dennenbomen, bergen met sneeuw en blauwe meren en beekjes. We komen aan bij Maligne Lake, zou een heel erg blauw meer moeten zijn. Helaas ligt er nog een hele laag ijs op. Pas half juni zal dit helemaal ontdooit zijn en zal de blauwe kleur goed tot zijn recht komen. Het is wel een beetje te zien door het ijs heen maar het is toch jammer dat we niet het oh ah effect hebben…zijn wel beetje teleurgesteld alledrie. We lopen beetje rond, eten wat pasta als ontbijt en praten wat met een aantal Australiërs waarvan er eentje uit Nederland komt. Die vrouw praat echter super Nederlands Engels, geen gehoor…haha! En dat voor iemand die al jaren in Australië woont, beetje jammer ;-). We eten en shoppen nog wat bij het souvenirwinkeltje en gaan dan terug naar het centrum van Jasper om een bezoekje te brengen aan het informatiecentrum. Wat ze hier trouwens in elk beetje dorp of stad hebben, supergoed geregeld. Daarna wat foute souvenir winkeltjes in en door naar de Jasper Tramway. Een kabelbaan naar de berg Whistlers vanaf waar je een spectaculair uitzicht over de stad en het park hebt. Er ligt nog een hele hoop sneeuw boven waar we ons doorheen moeten ploeteren. Paar mensen hebben waarschijnlijk gedacht dat het boven op een berg in Canada volop zomer is want die lopen met hun slippers aan…lekker koude teentjes…haha! Probeer de sneeuw zoveel mogelijk te ontwijken zodat ik niet kan uitglijden. De normale paden die ze hier hebben aangelegd zijn nog onder de sneeuw, modder en stenen dus we moeten maar een beetje in het wild lopen. Aangezien ik hoogtes niet echt een feestje vind en altijd een mietje ben die bang is om te vallen ga ik niet helemaal tot aan de top. Vind het uitzicht dat ik heb al prima en besluit om op een grote steen te gaan zitten en lekker om me heen te kijken. Spectaculair uitzicht, alle niet bevroren blauwe meren zijn heel goed te zien. Het is een heldere, zonnige dag dus werkelijk alles in de omgeving is te zien. Echt bizar, we staan gewoon in de Rockies…..had niet gedacht dit zo mee te maken, geweldig!

We hebben behoefte aan een beetje relaxen en rijden naar Athabasca River waar Niep en ik lekker op het zand in het zonnetje een tukkie doen…genieten! Ook deze rivier is helemaal blauwig…mooi hoor! Verder door naar Lac Beauvert, een meer waar op gekayakt wordt. We kijken even rond en rijden dan door naar Lake Annette. Daar gaan we even lekker op het steigertje zitten en over het water kijken. Er zijn twee meisjes lekker in het water aan het spelen. Ze zijn hier op de fiets gekomen, komen uit Jasper. Zijn lekkere bijdehante tantes, moet erg om ze lachen. Blijkbaar hadden ze drie uur geleden al thuis moeten zijn. Ze vragen ons of we hen willen afzetten in Jasper. We hijsen de fietsen in de RV en cruisen naar Jasper terug. Onderweg vertellen de meiden verhalen en willen ze van alles weten over ons en onze roadtrip. Dit willen ze ook gaan doen als ze ouder zijn, geweldig. We zetten ze af in het centrum, fietsen nog een rondje op hun fietsen en maken ons dan klaar om wat te gaan eten in een van de hippe tentjes van Jasper. We hebben geen zin om nog een RV park op te zoeken en parkeren ons huis in de hoofdstraat van Jasper voor een aantal huizen en gaan lekker slapen.

Medicine Lake:
In de zomer lijkt Medicine Lake op elk ander meer in Jasper National Park. Maar als het oktober is verdwijnt het meer en wordt dit vervangen door een ondiepe stroom die langzaam door modderstromen in kleine badjes verandert. Dit proces duurt tot aan de lente. De diepte van het water kan wel 20 meter verschillen gedurende het jaar. Het grootste deel van de tijd is niet te zien waar het meer op uit zou moeten komen. Indianen geloofden dat het verdwijnen van het meer veroorzaakt werd door magie en waren er erg bang van.

• 17 Mei 2007 - 08:30

Ikke:

Come home now, it's enough
    Cu soon lieverds

Kus Ikke

• 17 Mei 2007 - 12:15

Marja:

Hey meiden, ik denk dat jullie minimaal 2 jaar nodig hebben om alle indrukken te verwerken. Dat wordt dus ook minimaal 2 jaar niet meer op reis!!! Maar ik ben het dit keer helemaal eens met ikke: 't is genoeg, kom nu maar naar huis. Vrijdag staan we op Schiphol te popelen van ongeduld. Het spandoek is al klaar en Balou staat in de startblokken.... Tot snel!! XXXX

• 18 Mei 2007 - 17:51

Reinie Uit Peru:

Lieve meiden!

Ik heb eindelijk even tijd om jullie verhalen te lezen, wat een topvakantie!!! Tegen de tijd dat jullie dit lezen zijn jullie alweer in Nederland, fijn voor jullie loved ones maar zo te lezen hadden jullie nog wel langer willen blijven...

CU really soon en succes met de jetlag!

Kus