San Francisco (California, US) - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu San Francisco (California, US) - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu

San Francisco (California, US)

Door: Uber boef

Blijf op de hoogte en volg Sanne

02 Mei 2007 | Verenigde Staten, San Francisco

Woensdag 2 mei San Francisco (California, US)

We hebben de nacht in de ghetto overleefd…moesten wel de griezels met messen van de ramen afslaan, maar goed, het is gelukt! Een beer wegjagen is toch makkelijker denk ik ;-). Just play dead…haha! Aangezien we om kwart voor tien bij pier 33 moeten zijn om aan de boottocht naar Alcatraz te beginnen moeten we een beetje haast maken. Ik dacht dat onze eerste shuttle bus om half negen ging, helaas dus pas om half tien…shit, probleem! Shuttlebus driver Jerry (die blijkbaar al voor de vertrektijd van de bus aanwezig is), een grappige Chinees met een nog grappiger accent, vertelt ons welke bussen we moeten nemen om nog op tijd in de stad te komen. We lopen de ghetto in richting de bushalte…Shit, waar zit dat ding…stress….we gaan de boot missen….Dan komt Jerry aangereden en vertelt ons dat we te ver zijn doorgelopen. De schat geeft ons een lift naar de tweede bus die we hadden moeten nemen. Dit is echt midden ghetto, gelukkig maar dat het licht is buiten…Zit hier echt vol met Chinezen en Hispanics. Overal waar je kijkt zie je ze lopen of zitten….my god! Lopen een paar griezels voorbij, snap nu wel waarom we hier ’s avonds de bus niet moeten nemen. Cruisen lekker verder met de bus maar de tijd tikt ook door….We besluiten uit te stappen en een taxi aan te houden. Dat is de enige manier waarop we nog op tijd kunnen komen. Gelukkig komt er net eentje aangereden, hebben het net op tijd gered om bij pier 33 aan te komen. Bij de ingang van de pier staan Frida en haar broer Frederic, Frida is ook een studiegenootje van Niep uit Zweden. Ze is op roadtrip met haar broer en gaat vandaag met ons mee naar Alcatraz. Ook Johannah, een vriendin van onze Duitse roadtrippers gaat vandaag mee.

We mogen aan boord van de boot, spannend. Vrijwillig naar een gevangenis, how weird can you get…haha! Kwartiertje varen naar het eiland, ziet er indrukwekkend uit zeg, de toren en alle gebouwen. Ben erg benieuwd hoe het er binnen uitziet. Het is echt een supermooie zonnige dag, ziet het er allemaal ook niet zo depressing uit. Krijgen eerst een introductie van een parkranger over het ontstaan van Alcatraz als een national park. Dan begint de guided tour. Ben me al aan het verbazen over alles wat ik zie, een bord op de gevangenis waarop geschreven is ‘ Welcome Indians’, hoe racistisch kun je zijn. Kan me er nog over opwinden…We gaan het terrein op, kan er niet bij dat hier op dit eiland grote schurken achter de tralies hebben gezeten. De gebouwen zijn vrij grauw, maar de omgeving met groen en bloemen maakt het allemaal wat ‘ gezelliger’. Onze gids is een heerlijke verteller, zit geboeid naar hem te luisteren. Hij vertelt over de talloze ontsnappingspogingen en de barre omstandigheden in de gevangenis. Vind het jammer dat hij stopt met praten….Gaan nu echt de gevangenis in…ben er stil van….Ze hebben een audio-tour, met een koptelefoon op word je rondgeleid door de gevangenis heen. Ook vertellen ze achtergrondverhalen over de gevangenen. Blijkbaar heeft Al Capone hier gezeten, nooit geweten. Maar ja, ik zit dan ook niet op geschiedenis he? Een aantal gevangenen hebben om te kunnen ontsnappen mannenhoofden gemaakt uit cement, met echt haar erop en dit in hun bed gelegd zodat het niet opviel dat ze weg waren. Dit hebben ze nagemaakt en in een van de cellen neergelegd, schrok me dood! Het uitzicht vanaf Alcatraz op San Francisco is geweldig. Je ziet de vier hoofdstraten goed lopen. Kan me voorstellen dat het voor de gevangenen een hard gelach was om als ze naar buiten mochten de geluiden en beelden van de stad te kunnen zien en horen zonder er naar toe te kunnen. Wat ik erg opvallend vond dat veel gevangenen niet erg spannende dingen hadden gedaan, in ieder geval geen moorden of zoiets. Dat je dan toch naar Alcatraz moet, zullen zich wel misdragen hebben in de normale gevangenis, dat was volgens mij een reden om hier opgenomen te worden. Het maakt allemaal behoorlijke indruk op me, zeker als er aan het einde van de tour een van de oud-gevangenen zijn boek aan het signeren is voor bezoekers. Onbegrijpelijk dat je vrijwillig teruggaat naar de plek waar je jaren hebt vastgezeten. Erg bijzonder om hier geweest te zijn, genieten nog even van het zonnetje en gaan dan terug met de boot naar pier 33.

We hebben er best trek van gekregen, die 2,5 uur durende tour. We gaan wat eten bij een tentje op pier 39, de Wipe Out, een surf tent…erg grappig. We zijn met z’n zessen. Frida leest op de kaart dat je voor groepen van 6 en meer 18% extra aangerekend krijgt op je rekening. Das natuurlijk een beetje belachelijk dus besluiten we de groep op te splitsen…haha! De eigenaar was niet zo heel blij met ons geloof ik maar ja, who cares! We zijn nu eenmaal met een aantal studenten op roadtrip die op hun geld moeten letten, dus dit soort ongein hebben we natuurlijk geen zin in. Eten was overigens wel lekker…

Tijd om naar de Golden Gate bridge te gaan. Zijn er natuurlijk alleen maar overheen gereden maar we moeten nog wel de geijkte foto’s maken dat je dichtbij de brug staat en aan thuis kunt laten zien dat je er ook echt geweest bent…Dus hop, de bus in richting de Golden Gate bridge. We maken er een complete fotoshoot van, wel lachen. Ik ben natuurlijk weer niet tevreden met de foto’s die Hannah en Niep van me gemaakt hebben dus die moeten zo’n tien keer over….haha. Ben ook zo’n muts af en toe… maar ja, ik ben hier maar 1 keer (voorlopig in ieder geval)!


Wil ook graag het Golden Gate park zien, gek genoeg zit dat niet direct vast aan de brug maar moet je daar nog een stukje voor met de bus. Niep en ik besluiten om dit samen te gaan doen. De rest wil ergens anders naartoe, maar de mensen die mij kennen weten, wat in mijn kop zit zit niet in mijn kont en dus doe ik lekker waar ik zelf zin in heb. Gelukkig wil Niep hetzelfde, anders is het ook zo ongezellig he? Plan was om een Starbucks koffie te drinken op het gras, alleen geen Starbucks te bekennen en ook een grasveldje waar we lekker in de zon kunnen liggen zien we zo snel niet. Dan maar stukje wandelen, wat een josties trekt een park toch aan, niet normaal! Na ons parkrondje besluiten we weer een bus te pakken richting de stad. Maar we nemen de verkeerde en eindigen bij het strand. Ook leuk, zie je nog eens wat. Zit tevens aan de rand van het park, waar een Nederlandse molen staat. Reis je zover, zie je nog zo’n ding. Moet niet gekker worden…haha. Lopen nog klein stukje het strand op en trekken dan een sprintje naar de juiste bus die nu komt aanrijden.

Nog even foute souveniers bekijken, San Fran trui kopen, ijsje eten en Starbucks koffie drinken. Dan via little Italy door naar onze verzamelplaats Peter & Paul’s Cathedral. Matthias en Sebastian komen maar niet opdagen, waarschijnlijk een bus gemist of bij de verkeerde kerk. Wij gaan op zoek naar een tentje om wat te gaan eten, het wordt een Indian restaurant. Lekkere foute tent met aan de ene kant een bar en aan de andere kant een ‘ restaurant’. Maar goed, je zult maar honger hebben….Aangezien de Chinese ‘serveerster’ lekker bot is en ongeveer de borden op tafel gooit vertrekken we zonder tip te geven. Taxi aanhouden en naar onze ghetto!

  • 09 Mei 2007 - 06:20

    Marja:

    Meine Gute zeg, wat kan jij lullen. Ik ga d'r 's effe op m'n gemak voor zitten. Liefs

  • 09 Mei 2007 - 08:24

    Eierkoker:

    ff adviesje voor het koken van eieren: water aan de kook brengen (JA SANNE EERST AAN DE KOOK BRENGEN) 5 minuutjes de eieren erin en dan Hoppa! heerlijk eitje voor het ontbijtje. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen, dat ik jullie in Budel wel ff s'morgens zal verassen met zo'n heerlijk eitje maar......
    Top trouwens die verhalen van jullie. Had ik al gezegd dat jullie een paar wereldwijven zijn????? Dikke kussen en CU

  • 09 Mei 2007 - 08:52

    Stefan:

    Nou heeft me even wat tijd gekost om het hele verhaal te lezen, superrrrrrr vet meiden.
    Tijd vliegt als je plezier hebt, enjoy want het schiet al weer aardig op.

    He meiden Budel 16 Juni, be prepared.
    Superrrrrrrrrrrrr
    cu kus Steef

  • 09 Mei 2007 - 09:59

    Sjakiieeeee!!!:

    Hey lief vriendinnetje,

    Wat een verhalen zeg!!!! Ik heb besloten de verhalen uit te printen zodat ik ze lekker thuis onder het genot van een kopje thee kan lezen! Haha, hier wordt het namelijk 1 groot drama met alle telefoontjes, mailtjes, vragen, klanten en kandidaten!! Miss you much schatzi! Wel goed te horen dat jullie t zo naar jullie zin hebben & allemaal leuke avontuurtjes en geluksmomenten meemaken!! EN HOE FIJN dat je mn luchtje hebt gevonden: yoehoe, echt SUPER sjakie!! Enne, weg met die griezels hoor! Vind dat maar niks... je weet t hé, anders ben ik genoodzaakt hoogst persoonlijk (haha Randstad op locatie!) de josti's weg te sturen! Hoe is t met mn schumachertje in de party-camper! Primero, drive, achteruit inpakkeren en 101 buitenspiegels, hihi, echt leuk!!! Moeten maar bij terugkomst een avondje regelen dat jullie de fotoos met verhalen (hoor ik roadtrip-video) aan me kunnen vertellen, can't wait!!!

    Verders hier alles goed, mochten jullie nog havo'ers/ VWO's / MBO-ers vanaf niveau 3 weten die graag vanaf juni bij de belastingdienst willen werken (fulltime - parttime) in Rijswijk voor ongeveer 3 a 4 maanden???? Salaris € 10,72 bruto per uur!!! Dan hou ik mij aanbevolen ladies! Ik zeg: niepie klinkt goed meis, wat voor jou lief!!!!

    Vriendinnentjes, etc natuurlijk ook van harte welkom (haha, You know me)! Zelfs in de Albert Heijn ben ik weer lekker aan t werven!!! Yoehoe! O, enne heb ook nog begeleiders nodig bij Dutch Water Dreams, iedere zaterdag van 10:00 tot 18:00 voor mei en juni!!! LEUKKKKK!!!
    Laat onze wereldreis maar komen meides, ik regel de baantjes, jullie de tickets ???!!! (Sjakie Sanne weet dat dit absoluut niet mn taak is, haha, krijgen we toestanden van).... Laat mij die bijbaantjes maar regelen!!! Ieder zn ding toch!!!

    Maar lieve vriendinnetjes, jullie hebben al weer té lang achter de computer gezeten... wegwezen hier... party-en en Canada spotten!!!!

    Have fun and.... HAVE FUN!!!!!!!

    Dikke knuf en toedels van jullie vriendinnetje Iris (aka Sjakie)!!!!!

    xxxx

  • 09 Mei 2007 - 10:25

    Marleen:

    Hey lieverd!
    Wat een super verhalen kan jij schrijven zeg! Straks als je thuis bent, meteen naar d'n uitgevert ermee! Ben je in 1 keer binnen net als J.K. Rowling haha! Mooie foto´s ook! Als je terug bent, wil ik natuurlijk je reisverslag nog een dunnetjes over horen, misschien met de meiden van de vakantie...! Nog superveel plezier!!! Liefs van Leen.

  • 09 Mei 2007 - 13:30

    Alison:

    Ik wil ook STARBUCKS!!!!!! xxx

  • 10 Mei 2007 - 07:32

    Hanneke:

    Tjonge jonge, wat een verhalen! Wanneer kan ik het in de boekwinkel krijgen? Erg gave reis zo te lezen! Ik ben wel jaloers hoor! Nou ik hou het kort want ik moet nóg een stuk lezen! Lieve Sanne + vriendin heel veel plezier nog daar en geniet ervan!
    Liefs Hanneke (de thuisblijver!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Cover the world before it covers you!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 31945

Voorgaande reizen:

02 Maart 2016 - 17 Maart 2016

In het spoor van de Inca's

14 September 2012 - 07 Oktober 2012

Op ontdekkingstocht door Tibet & Nepal

24 Augustus 2011 - 15 September 2011

Cuba libre!

30 April 2010 - 23 Mei 2010

De roots van Sander

12 November 2008 - 05 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: