Rijden, rjiden op een fietsje - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu Rijden, rjiden op een fietsje - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sanne Wierda - WaarBenJij.nu

Rijden, rjiden op een fietsje

Door: Uber boef

Blijf op de hoogte en volg Sanne

14 Mei 2010 | Indonesië, Ubud

Vrijdag 14 mei 2010 Ubud

Lekker vroeg op voor onze fietstoer. We krijgen een heerlijk ontbijt bij ons hotel. Het weer lijkt goed te zijn, dus dat belooft veel goeds. Onze gids is vrij laat, blijkt dat hij onze straat niet in kon met zijn auto. Wisten wij niet. Dus wij maar uitkijken naar een auto of busje. We blijken de enige twee te zijn die meedoen aan de toer. Dat is positief. Hebben we 1 gids en 1 chauffeur met z'n tweetjes. We gaan cruisen. De gids vertelt volop over alles wat we zien. Erg interessant. We rdijden door allerlei mooie dorpjes. De lucht begint ondertussen te betrekken. Dat is effe minder. En spatjes op het raam. He jakkes, we gaan onderweg naar de berg Batur. Als het zo blijft regenen gaan we helemaal niets zien! We komen na een hele klim met de auto bovenop een heuvel met een restaurant. Met normaal gesproken een prachtige uitkijk op de berg & vulkaan Batur en het Baturmeer. Nu zien we niets meer dan wolk en regenen en waaien we helemaal weg. Wat balen dit! Eerst nog maar even wat eten (is inmiddels weer 2.5 uur verder na ons ontbijt). Misschien klaart het dan wel op. We doen wat schietgebedjes en ja hoor! Er komt een harde wind opzetten en de wolken waaien langzaam uiteen. De berg en de rijstvelden laten zich nu mooi zien. Wat een prachtig plaatje dit. Ook de wolken boven het meer gaan langzaam weg. Dit gaat de goede kant op :-). We stappen voldaan de auto in onderweg naar het startpunt van de fietstocht. Allebei een helmpje op, het zadel lekker hoog (Indo fietsjes voor korte benen), camera in de aanslag en gaan! De chauffeur volgt ons op afstand met zijn auto. We gaan lekker bergje af. Dit gaat best hard. Om ons heen allerlei mooie rijstvelden. We cruisen door dorpjes waar kindjes vrolijk hello roepen en je een high five willen geven. Wat leuk dit. Ook zie ik weer volop dames lopen met manden of hele boomstammen die ze met hun hoofd dragen. Knap hoor! We stoppen even bij een rijstveld waar een aantal mensen de rijst aan het oogsten zijn. Mooi om nu eens van dichtbij te zien hoe rijst nu groeit en eruit ziet voordat het in een pak Lassie terecht komt. We stoppen even in een dorpje en krijgen een rondleiding door een echt Balinees huis. Leuk om te zien. De huistempel ziet er mooi gekleurd uit ivm de feestdagen hier. Met voor elke verschillende god een andere kleur parapluutje. Onze gids studeert medicijnen, de natuurlijke geneeskunde met planten. Hij vertelt ons allerlei dingen en laat ons ook een natuurlijke peniciline proeven. Verder tijdens onze toer knagen we ook nog op een bloemetje wat goed is tegen voedselvergiftiging en kiespijn. Mooie toer dit en fantastische ondertiteling. Na een tijdje bergaf cruisen en mooie plaatjes schieten stoppen we bij een atelier met mooie schilderijen. Prachtige gedetailleerde werken, erg knap gemaakt. Dan laden we de fietsen weer in de auto en gaan we richting restaurant voor lunch. Prima eten, blijken alleen zelf de drankjes nog te moeten betalen. Hier durven ze het viervoudige te vragen van de prijzen in de zijstraatjes in Ubud. Wat een afzetterij! Maar goed, gelukkig geen rib uit ons lijf. We cruisen nog langs een ander atelier en een zilversmid. Leuk om te zien maar we hebben niets nodig dus gaan snel weer naar buiten. Een tien voor de poging van onze gids voor wat commissie ;-). Ondertussen begint het te stortregenen, komt met bakken uit de hemel. De auto kan onze straat niet in dus we rennen zo snel als we kunnen naar ons bungalowtje. Drijfnat komen we ' thuis' . Wat een leuke dag met mooie indrukken!

• 14 Mei 2010 - 16:47

Fran:

Hi Mop,
    Heb net heerlijk al jullie verhalen gelezen en foto's gekeken. Wat een super mooie ervaringen en wat een cultuurshock zeg. Have fun. X

• 14 Mei 2010 - 17:03

Ubermom:

Hi lieverds, wat een heerlijke verhalen weer, echt genieten.Wel jammer van de regen af en toe. Ik ben benieuwd naar alle foto's.Leuk dat jullie tussen de touristische toestanden toch een private chauffeur en gids hebben kunnen regelen.Superdeluxe!Geniet nog maar veel en weer heel veel knuffels van momxxxx

• 14 Mei 2010 - 19:16

Geertje:

he lieve San,
    zo te lezen vermaken jullie je prima!
    je hebt al aardig wat dingen gezien die wij toen ook gedaan/gezien hebben.

Nog een tip: t strand bij dreamland (onderaan het eiland), tussen de surfers en megagolven, erg mooi... Kun je met een taxi heen.
    + tempelcomplex welke daar vlakbij ligt (weet even de naam niet...als je graag mee wilt weten, dan ga ik wel even voor je zoeken), ligt aan de kust waar je ook de zon kunt zien ondergaan, erg mooi!
    Lekker he die vers gebbqde vis op t strand bij Jimbaran, echt n mooie setting vond ik.

Dikke kus van ons!